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Cristina Gamón

Mirages

September 2021

Stays of consciousness.
Alfonso de la Torre

That we clear a space for ourselves, a stillness (...)
Mark Strand1

¿Y estas pinturas, así sometidas al vértigo de la mirada? Ni pasado ni futuro, pinturas y assemblages como lugares de acontecimientos, los “Espejismos” de Cristina Gamón (Valencia, 1987) se constituyen como obras devueltas al mundo con aire inmemorial, tal desplazadas estas pinturas de un pasado o un futuro, pues es sabido: ni el pasado ni el futuro son el lugar de aparición de las imágenes, de tal forma que estas creaciones abstractas y poéticas conservan un aire de ser solidificaciones de instantes perpetuos mas donde reverberan y brotan los significados como un presente continuo, pintura de una summa de acontecimientos en el tiempo y el espacio. En ellas todo vuelve, pero transformado al modo de la epifanía de otro lugar, pinturas complejas (pintadas sobre metacrilato, mas también horadadas, abiertas mostrando su envés o la estructura lígnea, de formatos cuadrangulares o curvos revelando silenciosas simetrías y diálogos, pinturas hechas complejas en su encuentro con otras, a veces a modo de un sistema de relaciones entre formas diversas, como sucede en la hermosa conjunción “La distancia que nos separa”, otrosí pinturas-puzles que se constituyen por ausencias desplazadas hacia otras pinturas). Pinturas o assemblages como obras con ambición líquida, ingrávidas constelaciones de colores y fuerzas desarrolladas en un interregno entre la contracción y la expansión, portadoras de imágenes concebidas a veces con aire agitado tal una dilatación del tiempo, como ensanchamientos del instante, éxtasis temporales. Viendo en el estudio de la artista el conjunto de obras ahora expuesto en la galería Shiras, estos “Espejismos”, pensé en aquello de Kafka, ¿será un espejismo el sueño?: “un sueño muy ramificado, que contiene al mismo tiempo mil correlaciones que se vuelven claras de golpe”2.
Cristina Gamón has created, in 2021, a set of works addressing the representation of moments of lucidity, in the way of introspection exercises she will call it3, arabesques of images where she explores in search of meaning, in that inexhaustible exercise of thinking about herself. Like that portrait of Parmigianino for which the poet John Ashbery wondered and portrayed himself, in his convex mirror Gamón also reflects on the constitution of these images, these and those that have populated the world, so it is not surprising that Gamón proposes that we contemplate these new images where the manifested remains attached to the unmanifested, the existent with the non-being, the visible found with the suture of the invisible.
Everything finite is revealed from the void, this is how Gamón should understand the coexistence of pictorial supports with the presence of open spaces in the

surface, islands absent within the vision, such holes that reveal the frame of the painting, its artifice, admitting, therefore, and consecrating the leaks, but the artist also proposes with these paintings a trip to a mysterious and unknown another side of the world that we contemplate, revealing the wall, rescued the fragments as its reflection or echo, then acquiring another entity of its own, like that stone on the shore reflected in the river. Or make assemblages of transparent elements or mobile, folding flat elements, evocative of the Magrittian window or of that impossible door by Duchamp4; as an example the “Symmetrical Exercises I and II” or “Mirage”, also conducive to recalling the opera aperta of the seventies where the viewer could manipulate the paintings, unfold or close the hinged methacrylate pieces, like wings, assemblages evocative of the transparent displays of Gabo or Pevsner, also of the Rueda de las rack paintings or the Cruz Novillo from São Paulo.
De tal forma, se infiere tiene algo Gamón de heredera sacrificial de las preguntas de los artistas que buscaron el otro lado, la dimensión perdida5 existente más allá de la superficie de lo pintado, ya se sabe, entre otros, Fontana o Millares y, como estos, su investigación ha tentado en muchas ocasiones aquellos hoyos infinitos de misterio. Laguna en el interior de sí misma, en esa profundización, Gamón erige la desposesión y la fisura, no la plenitud incierta del plano pictórico sino, más bien, el agujero y la hondura, el desgarramiento de una carencia, como el espacio de una pérdida. Que lo desconocido renueve lo ya conocido proclaman las obras de Gamón expuestas, así sucede en los hermosos óvalos abiertos con aire gemelar: “La distancia que nos separa I y II” o en “Eco”. Pues es abismo el conocimiento, parece explicarnos Gamón en esta temblorosa exposición, queda seducida por el ejercicio del misterio en tanto se aplica denodada a la tarea de la construcción de imágenes, mas estas son sucesivamente reemplazadas por la nueva emergencia de otras, es una tarea jamás agotada su creación: imágenes-construyen-imágenes-construyen, parece sentenciar la artista6. Devolviendo estas imágenes al mundo como si se tratase de un sistema de relaciones, tal “emblemas”, un deslizamiento de una sucesión de imágenes pensantes, con significación, aquellas denkbilder de Walter Benjamin, imprescindibles en su ser.
In this sense, Gamón's painting is also the revelation of a conscience, a longing painting of a creator where the transcendent aspect of her paintings is capital, since those “mirrors” seem to mention the search for a transcendence of the one who painted them, as symbolizing a call to become another, its displacement to a kingdom of grace. Declarative titles that avoid explanations, let us now have clues with their reading: "Thresholds" and certain of its subtitles: "Mise en abyme"; "Echo"; "Psyche, painting, the mirror of the world" or "The distance that separates us." Speculations, which come from the speculum, it is known, then, as a verb's gold, such a hermetic and dark interiority, Gamón seems to subscribe that revealing is a silent and courageous work, but his work preserves something of the impulse that erected them, such as the exercise of a silent vibratory speed. Augural beauty provided with lucidity, I read your explanations or mentions and I think

that his images burn in such sense-seeking unease, voices crisscrossed in the folds of time, that of Thomas S. Eliot presenting the beautiful installation “Blanca sombra” (2018), such resonant meditative monologue unavoidable, but also the history of the forms of painting: Burne-Jones, Delvaux or Magritte, among others Gamón mentions. I also thought of that night in Whistler with rockets falling7, or in the rough seas of Turner.
Gardens of light apart from the world. We are perpetual exiles, between the country of the visible and the secret, perhaps that is why our painter creates the terms of the territory of her exclusion by evoking the mirror, and its romantic resonances, that Narcissus looking back, after all the glass and its quicksilver symbolize the history of visibility, that's how the artist understands it. Essential sense of the mirror, Cirlot will say, and its diversity of significant connections, which he will explain is a symbol of imagination or consciousness, an element capable of “reproducing the reflections of the visible world in its formal reality (…) reflection of the universe” 8 .
Such a condensed image, imago and idea are saved in the works of Cristina Gamón, intermittent images seem shaken by subterranean blows, making the expected image capsize as if an image were moving on itself, like images placed in a permanent state of shock9. In such a way that, while I contemplated the mandalas and ovals painted by Gamón in the fertile exile of his studio, I thought a closed cosmic circle could be evoked and that these paintings, these "Mirages", must be understood as the revelation of multiplied rooms of the consciousness.