ANA VERNIA Burriana, Castellón, 1976.

And early career

Nace en Burriana (Castellón), en 1976. Licenciada en Bellas Artes por la Universidad Politécnica de Valencia (Facultad de Bellas Artes). Ha realizado estudios en la Accademia Albertina delle Belle Arti en Turín (Italia), y estancias en Francia, Inglaterra y Estados Unidos, que han contribuido a madurar su lenguaje plástico. Actualmente tiene el estudio en Valencia, donde prepara nuevos proyectos. En su todavía breve trayectoria artística, ha realizado diversas exposiciones individuales y colectivas, en galerías y fundaciones, como la Galería Evelyne Heno de París, el Museo Centro del Carmen de Valencia, La Fundación Frax de Alfás del Pí (Alicante) o el Museo de Bellas Artes de Castellón, entre otros. Ha ganado recientemente el Premio Nacional de Pintura de la Real Academia de Bellas Artes de San Carlos de Valencia y su obra ha sido reconocida también con el Primer premio en el Salón de Otoño del Ateneo Mercantil de Valencia en su edición de 2014. En 2012 obtuvo la Beca Hábitat Artístic Castelló que le permitió desarrollar un proyecto expositivo durante varios meses, y ha sido seleccionada en la 75 Exposición Internacional de Artes Plásticas de Valdepeñas (Ciudad Real), entre otros reconocimientos. Su obra forma parte de colecciones e instituciones como la Real Academia de Bellas Artes de San Carlos en Valencia, el Museo del Calzado de Elda (Alicante), el Ateneo Mercantil de Valencia o la Fundación Gaetano Morguese en Bari (Italia).

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The last gathering. Those echoes of reality

Echoes of a past reality can be glimpsed in the paintings of Ana Vernia where through "The last gathering," reveals the problems of communication, silence and the difficulty of finding in today's cyber society away and definitely those already romantic togethers that described, for example, an ironic Francisco Threshold "The night I arrived at Café Gijón". Since the beginning of the century until the Second Republic proliferated gatherings in cafes, and including taking a particular political and cultural bias painters, writers, artists and intellectuals of all kinds. There were cafes gatherings of poets, had actors, painters ... There was a swath usual, coming from blurred confines of any city tram, or whatever, who only lacked sign when entering and leaving. And there were others, casual. Cafés in the art of oratory and dialectic -amena charla- where either could intersperse puyas inclanesco Valley-style, or blandishments sweetened with sarcastic wit feasted samples were grown.
Today those spaces have been slaughtered by society noise, excessive information carries a lock and all the information is known fallacy that runs social networks. The dialectic has been sacrificed and its main features amputees In this sense, the unity of theory and practice of painting, finding the whole and its internal contradictions, conflict or deployment of opposites, constant change across different dialectical outlook using the drawing and painting are themes found in the work of the painter.

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Ana Vernia ironiza sobre el actual bloqueo de la comunicación y la necesidad del silencio para la contemplación artística mediante una cuidada utilización de reconocidos mecanismos estilísticos de su pintura y el ambivalente dominio de esta dialéctica: desde el metódico y artesanal uso de las técnicas de montaje y ensamblaje pictórico mediante el manejo de una serie de personajes fantásticos que parecen salidos de un cuadro de Hyeronimus Bosch o de una novela de Orwell, hasta el objetivo teórico al que sirve, a saber, la crítica social o la necesidad de dar a conocer al espectador sus intenciones sobre el peligro que corremos con las redes sociales y el ruido que producen. Aquí, su efecto inasible es como el parpadeo de un gran montaje cinematográfico artesanal y analógico donde los fotogramas encadenados a través de la serie de “paisajes líquidos” han sido editados para perdurar un instante efímero en la consciencia y en la memoria de quien lo ve, como flashes imperceptibles y materiales al mismo tiempo. Incluso si han sido elaborados como pentimenti y capas superpuestas, estos pasajes líquidos de la historia, no es menos cierto que pueden coger su propio camino en una clase de disyunción mediante una suerte de pintura alla prima sobre el lienzo en blanco, como pintados de un trazo. Como chispazos, relámpagos, iluminaciones súbitas, haciéndonos rastrear mediante la dialéctica su propia vida futura en lo posmoderno. Pero más que un método o una receta pictórica constante a lo largo de su trabajo, se trata más de un no-método donde lo espontáneo y accidental también está presente. Pintora libérrima y controladora al unísono, la extrañeza de la vida cotidiana es vislumbrada de este modo.
The position that artistic production is characterized by certain posmodernismo exemplifies this pictorial sense. This is the case for example of the revivals of aesthetic modernism in contemporary art or even anything that sounds retro in mass culture; These artifacts show a representation of modernism (clarified that modernism herein should not be understood in the Spanish sense of the term, but rather as the modernism Anglo-Saxon renewal of perception and aesthetics) in their ability to produce a truth more compact, top to bottom, is transformed into criticism, painting that way (modern) very close to the Anglo-Saxon world, crossing adjacent roads, detours, side loopholes, to expose questions like what does this mean? or what is the idea behind this work ?.

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Ana Vernia images are strong, leaving us surprised of this forcefulness with his particular use of color. In his iconic repertoire predominates sweetened by constant use of pastel color shades. His pictorial representations evoke mysterious romantic allegories for granting and expressive taste for the enigmatic. But from the stories and social and communication concerns an allegorical meditation with the use of strange characters involved in a particular landscape rises. Meditation on poetry and painting, about life and art. Meditation on the weakness of living things, the final triumph of silence for contemplation. Some of the pictures could even be interpreted as a sort of hieroglyphics of the last years: As the main work and title to the exhibition, "The last gathering".
As a complement to the splendid rigorous series of paintings, and otherwise to exemplify his conception, experimentation and plastic expressiveness beyond the canvas boundaries, the last part of the exhibition is devoted to a series of ceramic sculptures. In this series, Vernia draws some characters of his paintings establishing a fascinating counterpoint between graphic and three-dimensional, between figurative and abstract. But where the lyricism of his chromaticism remains constant through the use of ceramics materico. However, Ana Vernia characters do not produce noise, coexist harmoniously in a typical landscape, a peculiar environment where sensory perception and which enriches our silence again favors contemplation. Open to dialogue and dialectic as those literary circles sacred place, the only inhabited literary and artistic gatherings immune to the social and cultural cataclysms, staying once again faithful to their rites and forms. Rosa Ulpiano text